Het roetfilter is een belangrijk onderdeel van het uitlaatsysteem van uw auto. Roetfilters zijn geïnstalleerd in auto’s met een dieselmotor, omdat deze vervuilender zijn dan auto´s met een benzinemotor. Het roetfilter is werkzaam in combinatie met de katalysator. Het houdt de schadelijke afvalstoffen van de verbrandingsmotor tegen en laat de uitlaatgassen door. Deze afvalstoffen ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof. De katalysator zet de meest schadelijke stoffen, koolwaterstofverbindingen, zoveel mogelijk om in het niet-giftige koolstofdioxide. Het roetfilter bindt de overgebleven (roet)deeltjes en reduceert zo de giftige uitstoot van uw auto. In verschillende steden in Nederland zijn milieuzones ingesteld, die verboden gebied zijn voor oudere dieselauto´s. Nieuwere wagens zijn standaard uitgerust met het roetfilter en mogen de stad wel in.
Er zijn twee soorten roetfilters: het ´wall flow´ filter, dat standaard is geïnstalleerd in nieuwere dieselauto´s, en het half open filter, dat in oude dieselvoertuigen kan worden ingebouwd om de uitstootvervuiling te verminderen. Wall flow roetfilters worden gemaakt met keramisch materiaal in een metalen omhulsel en zijn raatvormig met microscopisch kleine doorgangen. Het roetfilter werkt niet als een zeef, maar als een poreuze doorgang. De deeltjes blijven aan de wanden van het filter (ook wel de poriën van het filtermateriaal genoemd) kleven. Wall flow roetfilters zijn zeer effectief en reduceren de uitstoot van giftige deeltjes met 90%. Het half open filter is een stuk minder effectief en kan de roetuitstoot verminderen met 30%- 60%. Het filter werkt op dezelfde wijze als het ´wall flow´ filter, maar is deels open, zodat de uitlaatgassen ten dele ongefilterd worden doorgelaten. Dat het filter half open is, heeft te maken met de afvoer van de opgevangen roetdeeltjes en de benodigde functies van de motor.
Het wall flow roetfilter heeft een ingebouwd periodiek verbrandingssysteem om de opgevangen roetdeeltjes te verwijderen. Deze verbranding wordt regeneratie genoemd, vindt elke 200 tot 1000 kilometer plaats en voorkomt dat het roetfilter verstopt raakt. Op het moment dat zo´n regeneratie nodig is, gebeurt dit automatisch, mits de motor hiervoor is uitgerust. Alle nieuwere diesels met wall flow filter kunnen dit. Oudere dieselmotoren hebben dit vermogen niet en kunnen dus naderhand alleen met een half open filter worden uitgerust. Voor een spontane regeneratieve verbranding is een temperatuur van 600°C nodig, die alleen bij hoge motorbelasting wordt bereikt. Regeneratie kan ook bij lagere temperatuur plaatsvinden met een oxidatiekatalysator, of een brandstofadditief. Verbranding bij lagere temperatuur heeft als nadeel dat as achterblijft in het filter en de levensduur van het roetfilter afneemt.
Een roetfilter vervangt u niet zomaar. Roetfilters zijn dure onderdelen met een lange levensduur. Toch heeft u soms geen andere keuze als er een probleem is ontstaan. Wij maken vrijblijvend een offerte voor u en geven het beste advies.