Remmen vervangen

Dat remmen slijten is niet meer dan normaal. Hoe vaker je ze gebruikt hoe sneller ze slijten.
Regelmatige controle is daarom belangrijk. Twijfel je over de remmen kom dan gerust langs om ze te laten testen op onze remmen testbank.

Onderhoud uw schijfremmen
Wat zijn schijfremmen?

Het schijfremsysteem van een auto bestaat uit drie onderdelen: de remschijven, de remklauwen en de remblokken. Over het algemeen hebben auto’s schijfremmen op de vooras en trommelremmen aan de achterkant.

_60A3990
Hoe werken schijfremmen?

In principe werken schijfremmen met wrijving die ervoor zorgt dat een voertuig kan vertragen en tot stilstand kan komen. Die wrijving wordt tot stand gebracht doordat de remblokken tegen de remschijven aan gedrukt worden. Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht evenredig is met de drukkracht van de en daardoor eenvoudig te doseren met het rempedaal.

Schijfremmen zijn ofwel pneumatisch ofwel hydraulisch. Op auto’s zit een hydraulisch remsysteem wat inhoudt dat er remvloeistof (meestal DOT 4 of DOT 5) onder druk wordt gezet en vervolgens ingespoten in de remklauwen. De remblokken zitten in in de remklauwen gemonteerd. Dankzij de remvloeistof kunnen de remblokken tegen de remschijven aan geduwd worden zodat het voertuig kan vertragen en tot stilstand kan komen.

Let op:

Remblokken slijten door het gebruik. Het remsysteem moet daarom ongeveer iedere 20 000 km gecontroleerd worden op slijtage symptomen. Recente auto’s hebben inmiddels een waarschuwingslampje op het dashboard dat aangaat op het moment dat de remblokken vervangen moeten worden.

Ook de remvloeistof wordt met de tijd minder effectief en moet dan ververst worden. Dat moet in de regel iedere twee tot drie jaar, afhankelijk van het type auto. In de meeste gevallen zal deze informatie ook terug te vinden zijn in de handleiding van uw auto.

Er zijn verschillende soorten . De meeste zijn gemaakt van hittebestendig staal. Er zijn echter ook keramische remschijven. Die zitten echter vooral op race-auto’s gemonteerd. Een afgesleten remschijf kan niet gerepareerd worden en moet daarom worden vervangen. De slijtage van de remschijven is net als van de remblokken normaal. Als de dikte van de remschijven echter met 10 tot 15% is afgenomen wordt het gevaarlijk om hen nog te gebruiken.

Bij het controleren van uw remsysteem, letten we ook op de remslangen. Die zijn ervoor om de remvloeistof door het hele remsysteem te vervoeren. Na verloop van tijd ontstaan er echter scheurtjes waardoor lekkage van remvloeistof kan ontstaan.

Wegens drukte richting de zomervakantie, adviseren wij tijdig uw afspraak voor de werkplaats te maken | 31 juli tot 6 augustus vakantiesluiting